fredag 18 februari 2011

Dag 22 - Den jag vill leva med (minst 2500 tecken inkl blanksteg)

Jag har alltid haft problem när jag ska beskriva vad det är jag letar efter i en partner. Det är en fråga man ofta får när singelskap och äktenskap kommer på tal. Blondin eller brunett? Är du en bröst eller rumpkille? Vem är din idealkvinna rent utseendemässigt, och liknande spörsmål. När man sedan går in på personligheten blir det ännu svårare. Det finns så otroligt mycket att ta av och är svårt att hitta en perfekt match i en enda person, som dessutom aldrig uppfattas på samma sätt av mig och den jag talar med. Man ser alltid olika nyanser baserat på egna åsikter och sitt selektiva seende.

Då jag är en stor konnässör av tv-serier så är detta något som ligger nära till hands för att hitta lättbeskrivna egenskaper. Det är personer som är effektiviserade för att vara övertydliga på vissa plan medan alla de små nyanserna som en normal person visar är avskalade. Det finns två, eller två och en halv kanske, personligheter som sticker ut och som jag verkligen fastnat för genom åren.
Den ena är Nancy Botwin i serien "Weeds" http://akas.imdb.com/title/tt0439100/
Spelad av Mary-Louise Parker som är helt perfekt för den rollen. Kvicktänkt, intelligent, obarmhärtig, kärleksfull, beskyddande, stark och ombytlig. Hon utsöndrar en rå sexighet som går långt förbi ytan och utseendet. Hela hennes person blir som förbytt och hon tar över allting.
Anledningen att jag skrev två och en halv är att Parker även spelar en kvinna i serien "The West Wing" http://akas.imdb.com/title/tt0200276/ som besitter en liknande personlighet. Där är hon istället väldigt korrekt, men samma kvicktänkthet och vägran att ta skit av någon finns kvar.
Den andra personligheten är Jenny Schecter i tv-serien "The L Word" http://akas.imdb.com/title/tt0330251/ som porträtteras av Mia Kirshner. Hon byter personlighet, utseende, klädstil och attityd flera gånger genom seriens gång, men det sker alltid i en följsam ström, och det är den här förmågan att vara ombytlig jag är fascinerad av. Man ges aldrig möjligheten att tröttna utan det är bara att följa med på resan. Hon är dessutom en kreativ personlighet på flera olika sätt vilket är något jag gärna ser hos en framtida partner, jag blir inspirerad av kreativitet.

När det kommer till utseende är jag mer intresserad av en fungerande helhet än specifika saker. Samma par ögon, bröst eller ben kan vara klockrena på en person men helt fasansfulla om de inte passar ihop med sin omgivning hos en annan. Det finns inte en hårfärg som är den ultimata även om min lista över attraktiva personer innehåller väldigt få blonda damer. En sak jag har svårt för är spinkiga storkben. Det är inget som tilltalar mig i någon situation.

När jag tänker på en snygg tjej så rullar det alltid som en liten film i mitt huvud. Det är korta sekvenser mer än stillbilder. Det blir tydligt när jag kollar på bilder över personer jag tycker är attraktiva att de ofta har problem att komma till sin fulla rätt på foton. Jag hade tänkt lägga in lite bilder här på några personer som sticker ut, men flera av dem var det omöjligt att hitta en bild på som överensstämmer med den bild jag har i huvudet. Jag listar några stycken med namn, utan specifikation på vad det är jag jag fastnat för hos just dem. Det får bli er uppgift att hitta de gemensamma nämnarna och bilda en uppfattning om min smak.
Mia Kirshner, Joanna Garcia, Janeane Garofalo (när hon var yngre), Mila Kunis, Bianca Kajlich, Scarlett Pain, Tilde Fröling, Parvati Shallow, Mary-Louise Parker och säkert ett par hundra andra. Många av dessa har någon enstaka egenskap som är extra speciell men skulle man lyfta ut just den och bygga en ny kvinna av delarna skulle det bli ett riktigt monster. De sakerna är speciella för att de hör ihop med så mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar