torsdag 3 februari 2011

Dag 07 - Din bästa vän (minst 2000 tecken inkl blanksteg)

Vi har aldrig diskuterat vår vänskap oss emellan, öga mot öga. Jag kan inte minnas att jag någonsin hört honom benämna mig som vän. Tror inte att jag sagt det om, eller till, honom när han hört det heller. Till andra säger jag det hela tiden. Pratar väldigt gott om vår vänskap och om honom som person. Hur viktig den är och hur mycket jag värdesätter både honom och det vi har. Det här är den personen jag alltid kallat vän. Det är inte en polare, kompis eller kamrat. Vän är ordet.

Vad han tycker och tänker om vår typ av vänskap vet jag egentligen ingenting, eller ingenting är fel ord. Efter mer än 25 år kan man nästan börja ana att han inte tycker helt illa om mig åtminstone. Allt jag kan göra är att tro och hoppas att tankebanorna går i samma som mina. Sedan är det upp till mig att försöka vara det jag vill att han ska se.

Varför jag inte säger detta till honom vet jag inte. Det finns ingen förklaring. Jag vill givetvis att han ska veta allt. Inget av det här är hemligheter. Säkerligen skulle det uppskattas med. Om rollerna var ombytta och jag fick höra det skulle jag bli mycket glad. Sen att det inte kommer som en total överraskning från tomma intet spelar ingen roll. Det kanske inte ens behöver sägas, men inget skadligt kan komma av att det blir sagt heller. Detta kanske är en typisk manlig vänskap?

Som personer är vi egentligen extremt olika men ändå så väldigt lika. Vi tycker och tänker inte lika om någonting nästan. Trots det finns det alltid ett litet överlapp på alla fronter där vi kan knyta samman. Oliktänkandet gör sedan att vi har något att prata om snarare än det blir ett hinder. Jag kan inte rå för att han tittar på väldigt usla tv-serier som ett exempel. Det var nära att jag gav upp hoppet helt men han överraskade med att börja gilla ett par vettiga grejer och han fick en tolfte chans att prata serier med mig igen.

Det finns ett uttryck som lyder "A friend will help you move, a real friend will help you move a body." och det stämmer väldigt bra. Har jag förmågan så finns jag alltid där för honom, oavsett vad, när och hur. På samma sätt vet jag att hans nummer är det jag skulle ringa i en knipa, eller en situation då jag behöver en person jag litar på till 100%. Jag skulle inte ens tvivla på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar