fredag 11 februari 2011

Dag 15 - Under ytan (minst 1500 max 2500 tecken inkl blanksteg)

Att hela tiden behöva vara så mycket bättre än alla andra är extremt krävande i det långa loppet. Kraven man ställer på sig själv blir svårare och svårare att leva upp till. Det leder till fler misslyckanden vilket hela tiden göder spiralen som går nedåt. När ens yttre gör att man döms ut redan vid första intrycket krävs det så mycket mer för att komma tillbaka. Det gäller överallt, arbetsintervjun, när man träffar nytt folk, på krogen, ja överallt där man träffar folk egentligen.

När man aldrig blir uppfattad som den man känner att man är så är det extremt svårt att finna sin egen identitet. Man blir inte sedd, utan måste alltid vara den drivande parten i allt interagerande. De flesta känner den här känslan enstaka gånger i nya situationer och tror att de förstår hur det känns. Jag kan avslöja att så inte är fallet. Det är en extrem skillnad att aldrig bli sedd med positiva ögon eller positiva reaktioner. Att aldrig få en riktig chans helt utan förutfattade meningar eller tvivel hos den andra parten.

Trots all min inneboende osäkerhet så finns det en stark självkänsla som rör mitt inre och mina egenskaper. En dag då jag mår bra så är den starkare och då kan jag övertyga både mig själv och andra genom att vara den där personen som är tillräckligt bra för att få en chans trots att jag blivit utdömd på förhand. Personen som aldrig ger upp och inte låter någon se ner på mig. Hur samma situation ser ut när jag mår dåligt och inte ser något positivt alls med mig själv är ganska självförklarande.

Att vara begränsad i sitt klädval påverkar extremt mycket kring den egna personen. När man inte kan vraka och välja mellan stilar och märken. Istället blir man tvingad att välja saker man kan stå ut med ur ett väldigt begränsat urval. Det mesta är ganska neutralt för att passa en bredare marknad, i dubbel bemärkelse. Det gör att personligheten även på det här planet får ta ett steg tillbaka och återigen krävs det så mycket mer bevisande för att vara det man vill vara eller ta plats där man vill ta plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar