tisdag 15 februari 2011

Dag 19 - Bakom masken (max 2500 tecken inkl blanksteg)

Jag är aldrig nöjd med vad folk delar med sig. Jag vill alltid ett steg djupare. Det en person visar är oftast en modifierad bild av något slag. Ett leende när de är ledsna, Ett "Jag mår bra" när någon frågar hur det är, trots att sanningen väldigt sällan är just det. Det gör att jag har väldigt svårt för den typen av kallprat. Det är bara en automatisk hälsningsfras som "Hej". Överlag har jag svårt för samtal utan mening. Jag blir obekväm och vill bara bort när sådana uppstår. Grannar, personer man känner lite för väl för att bara säga hej och gå vidare men inte har ett skvatt gemensamt med. Personer som har ett krav på sig att låtsas vara intresserade som till exempel dina kusiners tremänningar och deras respektive som man träffar var tionde år när toppen på familjeträdet fyller jämnt. Jag ryser av bara tanken.

Det kan ibland ses som påträngande när jag ser igenom masken folk har tagit på sig på morgonen. I stunden när önskan är att inte bli sedd eller uppmärksammad är det jobbigt att bli upptäckt. På samma gång är det positivt i längden och jag vet själv hur skönt det är när en person tar det där extra steget in och visar intresse. När jag själv slipper vara den drivande, utan att folk känner mig så pass väl att de kan läsa av mitt humör. Jag föredrar att vara den där lite påfrestande typen, en roll jag aldrig varit främmande för, om det är med goda intentioner och i slutändan leder till något som kan klassas som positivt.

Jag skulle gärna ha en jag i min närhet. Det skulle behövas då jag är bra på att ta på mig masken själv. Ett resultat av att jag sällan möter någon som har förmågan att bryta igenom mitt yttersta skal. Personer som saknar förmågan att se djupare kan uppfatta mig som öppen men jag har en gräns dit jag kan släppa in vem som helst. Är de nöjda med det jag gett fram tills dess finns det inte någon anledning för mig att dela med mig mer. Det spar jag till en person som faktiskt är nyfiken. Jag är en svår nöt att knäcka men lyckas du är insidan helt klart värt det. Se detta som en utmaning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar